| 
26 Mart 2010 CUMA | 
Resmî 
Gazete | 
Sayı : 
27533 | 
| 
KANUN | ||
| 
BİYOGÜVENLİK KANUNU 
Kanun No. 
5977                                                                                              
Kabul Tarihi: 18/3/2010 
BİRİNCİ BÖLÜM 
Amaç, Kapsam ve Tanımlar 
             Amaç ve 
kapsam 
             MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; bilimsel ve teknolojik gelişmeler 
çerçevesinde, modern biyoteknoloji kullanılarak elde 
edilen genetik yapısı değiştirilmiş organizmalar ve ürünlerinden 
kaynaklanabilecek riskleri engellemek, insan, hayvan ve bitki sağlığı ile 
çevrenin ve biyolojik çeşitliliğin korunması, sürdürülebilirliğinin sağlanması 
amacıyla biyogüvenlik sisteminin kurulması ve 
uygulanması, bu faaliyetlerin denetlenmesi, düzenlenmesi ve izlenmesi ile ilgili 
usul ve esasları belirlemektir.  
             (2) Bu 
Kanun; genetik yapısı değiştirilmiş organizmalar ve ürünleri ile ilgili olarak 
araştırma, geliştirme, işleme, piyasaya sürme, izleme, kullanma, ithalat, 
ihracat, nakil, taşıma, saklama, paketleme, etiketleme, depolama ve benzeri 
faaliyetlere dair hükümleri kapsar. 
             (3) 
Veteriner tıbbî ürünler ile Sağlık Bakanlığınca ruhsat veya izin verilen beşeri 
tıbbî ürünler ve kozmetik ürünleri bu Kanun kapsamı 
dışındadır. 
             Tanımlar 
             MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;  
             a) 
Ayırt edici kimlik: Her bir GDO için taşıdığı her bir genin kodunu da içeren 
nümerik ve alfa nümerik bir kodlama sistemini, 
             b) 
Bakan: Tarım ve Köyişleri 
Bakanını, 
             c) 
Bakanlık: Tarım ve Köyişleri 
Bakanlığını, 
             ç) 
Basitleştirilmiş işlem: GDO ve ürünlerinden kaynaklanabilecek herhangi bir 
riskin olmadığı; insan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik 
çeşitliliğe herhangi bir zararının bulunmadığı yönünde mevcut bilgiye ve daha 
önce yapılmış olan risk değerlendirmesine dayanan basitleştirilmiş karar alma 
sürecini,  
             d) 
Biyogüvenlik: İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre 
ve biyolojik çeşitliliği korumak için GDO ve ürünleri ile ilgili faaliyetlerin 
güvenli bir şekilde yapılmasını,  
             e) 
Biyogüvenlik bilgi değişim mekanizması: GDO ve 
ürünleri ile ilgili bilimsel, teknik ve uygulamaya ilişkin bilgi ve belgelerin 
ulusal ve uluslararası seviyede alışverişinin kolaylaştırılması ile kamuoyunun 
bilgilendirilmesi ve karar sürecine katılımı amacıyla oluşturulacak bilgi 
alışverişi sistemini, 
             f) 
Biyogüvenlik sistemi: Biyogüvenliğin sağlanması için yürütülen her türlü faaliyet 
ile idari, hukuki ve kurumsal yapılanmanın tamamını, 
             g) 
Biyolojik çeşitlilik: Ekosistem de dâhil olmak üzere, türler arası ve tür içi 
farklılıkları, 
             ğ) 
Bulaşan: Gıda veya yeme kasten ilave edilmeyen ancak, gıdanın birincil üretim 
aşaması dâhil üretimi, imalatı, işlenmesi, hazırlanması, işleme tabi tutulması, 
ambalajlanması, paketlenmesi, nakliyesi veya muhafazası ya da çevresel bulaşma 
sonucu gıdada bulunan, hayvan tüyü, böcek parçası gibi yabancı maddeler hariç 
olmak üzere her tür maddeyi, 
             h) 
Canlı organizma: Mikroorganizma, steril organizma, virüs, virion ve viroidler de dahil olmak 
üzere genetik materyali çoğaltabilen ya da aktarabilen herhangi bir biyolojik 
varlığı,  
             ı) 
Deneysel amaçlı serbest bırakma: GDO ile ilgili deneysel amaçlarla yapılacak 
faaliyetlerin, harici çevre ile temasını önleyecek şekilde, kontrollü şartlar 
altında, sınırlandırılmış belirli bir alanda yürütülmesini, 
 
             i) 
Genetik yapısı değiştirilmiş organizma (GDO): Modern biyoteknolojik yöntemler kullanılmak suretiyle gen 
aktarılarak elde edilmiş, insan dışındaki canlı organizmayı, 
 
             j) 
GDO’lardan elde edilen ürünler: Kısmen veya tamamen 
GDO’lardan elde edilmekle birlikte GDO içermeyen veya 
GDO’dan oluşmayan ürünleri,  
             k) GDO 
ve ürünleri: Kısmen veya tamamen GDO’lardan elde 
edilen, GDO içeren veya GDO’lardan oluşan ürünleri, 
 
             l) 
İlgililer: GDO ve ürünleri ile ilgili olarak araştırma, geliştirme, işleme, 
piyasaya sürme, izleme, kullanma, ithalat, ihracat, nakil, taşıma, saklama, 
paketleme, etiketleme, depolama ve benzeri faaliyetlerde 
bulunanları, 
             m) 
İşleme: GDO ve ürünlerinin, gıda, yem veya diğer amaçlarla kullanılmasını 
sağlamak için yapılan ve ürünün ilk halini önemli ölçüde değiştiren herhangi bir 
faaliyeti,  
             n) 
İzleme: GDO ve ürünlerinden kaynaklanabilecek herhangi bir riskin olmadığı ve 
insan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik çeşitliliğe herhangi bir 
zararının bulunmadığı tespit edilmiş, piyasaya sürülen bir GDO ve ürününün 
işleme ve dağıtım zinciri boyunca her aşamada takibi ve her türlü gözlem, 
kontrol ve denetimi, 
             o) 
Kapalı alanda kullanım: İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik 
çeşitlilik üzerinde genetiği değiştirilmiş organizmalardan kaynaklanabilecek 
olumsuz etkilerin biyolojik, kimyasal ve fiziksel engellerle tamamen önlenerek 
kontrol edilen laboratuvar ve tesislerdeki 
işlemlerini, 
             ö) 
Karar: GDO veya ürünlerine ilişkin yapılan bir başvuru hakkında bilimsel 
esaslara göre yapılan risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik değerlendirme sonuçlarına göre Biyogüvenlik Kurulu tarafından verilen kararı, 
 
             p) 
Komite: Bilimsel değerlendirmeleri yapmak üzere Kurul tarafından oluşturulan 
komiteleri,  
             r) 
Kurul: Biyogüvenlik Kurulunu,  
             s) 
Modern biyoteknoloji: Geleneksel ıslah ve seleksiyonda 
kullanılan teknikler dışında, doğal fizyolojik üreme engelini aşarak, rekombinant deoksiribonükleik 
asidin (rDNA) ve nükleik 
asidin hücrelere ya da organallere doğrudan 
aktarılmasını sağlayan in vitro nükleik asit tekniklerinin ya da taksonomik olarak sınıflandırılmış familyanın dışında, 
farklı tür ve sınıflar arasında hücre füzyonu tekniklerinin uygulanmasını, 
 
             ş) 
Muamele: İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik çeşitliliğin 
korunması için alınacak tedbirler göz önünde bulundurularak ambalajlama, 
paketleme, etiketleme, nakil ve depolama gibi GDO üzerinde gerçekleştirilen 
herhangi bir işlemi, 
             t) 
Piyasaya sürme: Bu Kanun kapsamındaki her türlü ürünün bedelli veya bedelsiz 
olarak piyasaya arzını, 
             u) 
Protokol: 17/6/2003 tarihli ve 4898 sayılı Kanunla 
onaylanması uygun bulunan ve 17/7/2003 tarihli ve 2003/5937 sayılı Bakanlar 
Kurulu Kararıyla onaylanan Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi’nin Biyogüvenlik Kartagena 
Protokolünü, 
             ü) 
Risk değerlendirme: GDO ve ürünlerinin, genetik değişiklikten dolayı, insan, 
hayvan ve bitki sağlığı, biyolojik çeşitlilik ve çevre üzerinde sebep 
olabileceği risklerin ve risk kaynağının test, analiz, deneme gibi bilimsel 
yöntemlerle tanımlanması, niteliklerinin belirlenmesi, değerlendirilmesi ve risk 
unsurlarının belirlenmesini kapsayan dört aşamalı süreci,  
             v) 
Risk iletişimi: Risk analizi sürecinde risk değerlendiricileri, risk 
yöneticileri ve diğer ilgili tarafların, tehlike, risk, riskle ilgili faktörler 
ve riskin algılanmasına ilişkin bilgi ve görüşler ile risk değerlendirmesi 
bulguları ve risk yönetimi kararlarının açıklamalarını da kapsayan bilgi ve 
düşüncelerin paylaşımını, 
             y) 
Risk yönetimi: GDO ve ürünlerinin, risk değerlendirmesi ve yasal faktörler göz 
önünde tutularak ilgili taraflarla istişare ile izin verilen amaç ve kurallar 
dâhilinde kullanılmasını ve muamelesini sağlamak amacıyla alınan önlemleri, 
uygun olabilecek kontrol önlemlerine ilişkin alternatiflerin değerlendirilmesi, 
tercih edilmesi ve uygulanması sürecini,  
             z) 
Sosyo-ekonomik değerlendirme: Başvuru hakkında karar 
verilmeden önce değerlendirilmek üzere, GDO ve ürünlerinin çevreye serbest 
bırakılması ve kullanılması sürecinde biyolojik çeşitlilik ve kullanıcıları ile 
çiftçiler üzerindeki etkilerinden kaynaklanacak sosyo-ekonomik bedelleri belirlemek üzere bilimsel esaslara 
dayanarak yapılan tüm çalışmaları,  
             ifade eder. 
İKİNCİ BÖLÜM 
Temel Esaslar 
             Başvuru, değerlendirme ve karar 
verme 
             MADDE 3 – (1) İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevrenin ve 
biyolojik çeşitliliğin korunması ve sürdürülebilir kullanımı gözönünde bulundurularak GDO veya ürünlerinin ithalatı, 
ihracatı, deneysel amaçlı serbest bırakılması, piyasaya sürülmesi ile genetiği 
değiştirilmiş mikroorganizmaların kapalı alanda kullanımına, bilimsel esaslara 
göre yapılacak risk değerlendirmesine göre karar verilir. Risk değerlendirme 
sonuçlarına göre risk oluşturmayacağı belirlenen başvurular için verilen kararın 
geçerlilik süresi on yıldır.  
             (2) 
Her bir GDO ve ürününün ilk ithalatı için gen sahibi veya ithalatçı, yurt içinde 
geliştirilen GDO ve ürünü için ise gerçek ve tüzel kişiler tarafından Bakanlığa 
başvuru yapılır. Başvurularda, başvurunun içeriğine ilişkin bilgiler ile GDO ve 
ürününün ne amaçla kullanılacağının belirtilmesi zorunludur. GDO ve ürünü için 
birden fazla amaçla kullanım başvurusu yapılabilir. Birden fazla amaçla kullanım 
başvurusu yapıldığında, her bir amaç için ayrı başvuru yapılmış sayılır. 
 
             (3) 
Yapılan bir başvurunun sonucu başka başvurular için emsal teşkil etmez. 
 
             (4) 
Alınan başvurular Bakanlık tarafından Kurula iletilir. Kurul doksan gün 
içerisinde başvurunun kabul edilip edilmediğini ve diğer değerlendirmelerini 
Bakanlığa gönderir. Bakanlık on beş gün içerisinde başvuru sahibine bildirimde 
bulunur. Ek bilgi veya belge talebi nedeniyle geçen süre, bu sürenin hesabında 
dikkate alınmaz.  
             (5) 
GDO ve ürünlerinin; 
             a) 
İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik çeşitliliği tehdit 
etmesi, 
             b) 
Üretici ve tüketicinin tercih hakkının ortadan 
kaldırılması, 
             c) 
Çevrenin ekolojik dengesinin ve ekosistemin bozulmasına neden 
olması, 
             ç) GDO 
ve ürünlerinin çevreye yayılma riskinin olması, 
             d) 
Biyolojik çeşitliliğin devamlılığını tehlikeye düşürmesi, 
             e) 
Başvuru sahibinin biyogüvenliğin sağlanmasına yönelik 
tedbirleri uygulamak için yeterli teknik donanıma sahip olmadığının 
anlaşıldığı, 
             durumlarda bu başvurular reddedilir. 
             (6) 
Karar alma süresi, bu maddenin dördüncü fıkrasına göre alınan kararın Bakanlık 
tarafından başvuru sahibine bildirilmesinden sonra başlar ve bu süre iki yüz 
yetmiş günü geçemez. Ek bilgi veya belge talebi nedeniyle geçen süre, karar alma 
süresinin hesabında dikkate alınmaz. 
             (7) 
Başvuru sahibi gizli tutulmasını istediği bilgilere ilişkin talebini yazılı 
olarak bildirir. Bakanlık bu talebin tamamen veya kısmen karşılanmasına karar 
vermesi öncesinde başvuru sahibi ile gizlilik talebi hakkında bilgi 
alışverişinde bulunur. Bakanlık bu görüşmenin ardından taleple ilgili gerekli 
tedbirleri alır ve başvuru sahibine bildirir. Başvuru sahibinin veya 
ithalatçının adı ve adresi, GDO ve ürünlerinin kullanım amacı, sahip olduğu 
özellikler, ayırt edici kimlik bilgileri, bilinen ve bilimsel isimleri, transfer 
edilen genin alındığı organizma, alıcı ve verici organizmanın orijin ülkesi, 
transfer yönteminin genel tanımı, acil durumlarda uygulanacak olan yöntem ile 
planlar ve risk değerlendirmesinin özeti gizli bilgi olarak değerlendirilemez. 
 
             (8) 
Başvurularda, GDO veya ürünlerinin geliştirildiği veya tescil edildiği ülkede 
çevreye serbest bırakılmasına, tüketim amacıyla piyasaya sürülmesine izin 
verildiğine, verilen iznin devam ettiğine, üretimine ve tüketimine devam 
edildiğine ve Bakanlıkça belirlenen süreyle piyasada yer aldığına dair talep 
edilen belgenin sunulması zorunludur. 
             (9) 
Deneysel amaçlı serbest bırakma veya piyasaya sürme amacıyla ilk defa ithal 
edilecek GDO ve ürünleri için ithalattan önce, yurt içinde geliştirilenler için 
ise piyasaya sürülmeden önce Bakanlığa ayrı ayrı 
başvuru yapılır. 
             (10) 
GDO ve ürünlerinin transit geçişinde her bir geçiş için Bakanlıktan izin 
alınması zorunludur. Transit geçişler, Bakanlık tarafından verilen yazılı izinde 
belirtilen koşullara ve 27/10/1999 tarihli ve 4458 
sayılı Gümrük Kanununa uygun olarak gerçekleştirilir. 
             (11) 
Araştırma yapmaya yetkili kuruluşlar tarafından bilimsel araştırma amacıyla 
ithal edilecek GDO ve ürünleri için Bakanlıktan izin alınır. İthalat, yazılı 
izinle belirlenen koşullara uygun olarak gerçekleştirilir. Araştırma amaçlı olan 
GDO ve ürünleri ile genetiği değiştirilmiş mikroorganizmaların kapalı alanda 
kullanımı için, faaliyeti yürüteceklerin kapalı alanda kullanım koşullarını ve 
standartlarını karşılaması ve kaza ile çevreye yayılması durumunda 
uygulanabilecek tedbirlerin mevcut olması gerekir. Araştırma amaçlı yapılacak 
faaliyet ve sonucundan Bakanlığa bilgi verilmesi 
zorunludur. 
             (12) 
GDO ve ürünleri ile ilgili yapılan başvurular hakkında risk ve sosyo-ekonomik değerlendirmeye ilişkin bilimsel raporlar, 
Kurul tarafından, biyogüvenlik bilgi değişim 
mekanizması vasıtasıyla kamuoyuna açıklanır. Kurul, bu görüşleri de dikkate 
alarak nihai değerlendirme raporu ile olumlu kararını toplantı tarihinden 
itibaren en geç otuz gün içinde gerekçeleri, varsa karşı oy gerekçeleri ve 
imzaları ile birlikte tekemmül ettirmek ve Bakanlığa sunmak zorundadır. Kurul 
kararları Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girer. 
             (13) 
Kararın olumsuz olması durumunda; bu karar, Bakanlıkça başvuru sahibine yazılı 
olarak bildirilir. Başvuru sahibi olumsuz kararın değiştirilmesine sebep 
olabilecek yeni bilgilere sahip olması halinde, Bakanlığa başvurarak bu olumsuz 
kararın gözden geçirilmesini isteyebilir. Bu durumda Kurul, sunulan yeni 
bilgileri dikkate alarak altmış gün içinde kararı gözden geçirir ve sonuçlarını 
başvuru sahibine bildirilmek üzere Bakanlığa iletir. Verilen nihai karar 
kamuoyuna duyurulur. 
             (14) 
Kurul, Komitenin kararına uymaması durumunda bu durumu gerekçeli olarak 
açıklar. 
             (15) 
Kararda aşağıdaki hususlar yer alır: 
             a) 
Geçerlilik süresi. 
             b) 
İthalatta uygulanacak işlemler. 
             c) 
Kullanım amacı. 
             ç) 
Risk yönetimi ve piyasa denetimi için gerekli veriler. 
             d) 
İzleme koşulları. 
             e) 
Belgeleme ve etiketleme koşulları.  
             f) 
Ambalajlama, taşıma, muhafaza ve nakil kuralları. 
             g) 
İşleme, atık ve artık arıtım ve imha koşulları. 
             ğ) 
Güvenlik ve acil durum tedbirleri. 
             h) 
Yıllık raporlamanın nasıl yapılacağı. 
             (16) 
Başvuru sahibi, geçerlilik süresi dolmadan en az bir yıl önce Bakanlığa müracaat 
ederek uzatma talep edebilir. Bu talep Kurul tarafından değerlendirilir ve 
sonucu başvuru sahibine bildirilmek üzere Bakanlığa gönderilir. Sonucun bir 
yıllık süre içerisinde başvuru sahibine bildirilmemesi durumunda, izin süresi 
karar verilinceye kadar uzar.  
             (17) 
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. 
 
             Risk değerlendirme, sosyo-ekonomik değerlendirme ve risk 
yönetimi 
             MADDE 4 – (1) Bu Kanuna göre yapılan her bir başvuru için bilimsel 
esaslara göre risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik 
değerlendirme ayrı ayrı yapılır. Başvuruda verilen 
bilgilerin yeterli görülmemesi durumunda başvuru sahibinden yeniden deney, test, 
analiz ve araştırma yapılması talep edilebilir. Risk değerlendirmesi ve sosyo-ekonomik değerlendirme işlemleri ile ilgili masraflar 
başvuru sahibi tarafından karşılanır. 
             (2) 
Yapılan başvurularda her bir başvuru için ayrı risk değerlendirmesi yapılır. 
Risk değerlendirmesinde laboratuvar, sera ve tarla 
testlerini içeren alan denemeleri ile gıda analizleri, toksisite ve alerji testleri yanında gerekli görülen diğer 
testlerin sonuçlarının başvuru sahibi tarafından verilmesi zorunludur. 
 
             (3) 
Her bir başvuru hakkında karar vermede esas alınmak üzere GDO’ların, biyolojik çeşitliliğin korunması ve 
sürdürülebilirliğinin sağlanması, tüketici ve kullanıcılar üzerindeki 
etkilerinin belirlenmesi için sosyo-ekonomik 
değerlendirme yapılır. 
             (4) 
Başvurusu yapılan GDO ve ürünleri için risk ve sosyo-ekonomik değerlendirme sonuçlarına dayanarak risk 
yönetimi esasları belirlenir. Risk yönetimi ile ilgili detaylı bir plan 
hazırlanır. Risk yönetim planının hazırlanması ve uygulanmasından başvuru sahibi 
sorumludur.  
             (5) Bu 
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle 
düzenlenir. 
             Yasaklar 
             MADDE 5 – (1) GDO ve ürünlerine ilişkin aşağıdaki fiillerin 
yapılması yasaktır: 
             a) GDO 
ve ürünlerinin onay alınmaksızın piyasaya sürülmesi. 
             b) GDO 
ve ürünlerinin, Kurul kararlarına aykırı olarak kullanılması veya 
kullandırılması. 
             c) 
Genetiği değiştirilmiş bitki ve hayvanların üretimi. 
             ç) GDO 
ve ürünlerinin Kurul tarafından piyasaya sürme kapsamında belirlenen amaç ve 
alan dışında kullanımı. 
             d) GDO 
ve ürünlerinin bebek mamaları ve bebek formülleri, devam mamaları ve devam 
formülleri ile bebek ve küçük çocuk ek besinlerinde kullanılması. 
 
             Basitleştirilmiş işlem 
 
             MADDE 6 – (1) GDO ve ürünlerinden kaynaklanabilecek herhangi bir 
riski olmayan ve insan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik 
çeşitliliğe herhangi bir zararının bulunmadığı yönünde mevcut bilgiye ve daha 
önce yapılmış olan risk değerlendirmesine dayanan başvurular için, sosyo-ekonomik değerlendirme sonuçları da dikkate alınarak 
basitleştirilmiş işlem uygulanabilir.  
             (2) 
Basitleştirilmiş işleme müracaat esnasında Bakanlık tarafından belirlenecek 
diğer hususlar dışında aşağıdaki şartların karşılanması 
zorunludur: 
             a) Gen 
kaynağı ile transfer edilen canlı organizmanın taksonomisi ve biyolojisinin 
biliniyor olması. 
             b) 
GDO’nun insan, hayvan, çevre sağlığı ve biyolojik 
çeşitliliğe olabilecek etkileri hakkında yeterli bilgi 
bulunması. 
             c) 
GDO’nun diğer canlı organizmalarla ilişkisi ile ilgili 
olarak kullanılabilecek daha önce yapılmış risk değerlendirmelerinden elde 
edilen olumsuz bir etki olmadığına dair bilginin mevcut 
olması. 
             ç) 
Transfer edilen genetik materyalin tanımlanması ve transfer edildiği canlı 
organizma içinde belirlenmesi için detaylı yöntem ve verilerin 
bulunması. 
             (3) Bu 
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle 
düzenlenir. 
             Karar sonrası yapılacak işlemler 
 
             MADDE 7 – (1) GDO ve ürünlerinin piyasaya sürülmesinden sonra, 
kararda verilen koşullara uyulup uyulmadığı, insan, hayvan, bitki sağlığı ile 
çevre ve biyolojik çeşitlilik üzerinde herhangi bir beklenmeyen etkisinin olup 
olmadığı Bakanlık tarafından kontrol edilir ve denetlenir. Bu amaçla yapılacak 
analiz işlemleri, Bakanlık tarafından belirlenen laboratuvarlar tarafından gerçekleştirilir. İthalatçı, 
kontrol ve denetim işlemleriyle ilgili olarak talep edilen hususları yerine 
getirmekle yükümlüdür. 
             (2) 
Kararda belirtilen koşulların ihlali veya GDO ve ürünleriyle ilgili olarak 
herhangi bir riskin ortaya çıkabileceği yönünde yeni bilimsel bilgilerin ortaya 
çıkması durumunda, karar Kurul tarafından iptal edilebilir. Kararı iptal edilen 
GDO ve ürünleri toplatılır. İnsan, hayvan, bitki sağlığı ile çevre ve biyolojik 
çeşitliliğe olumsuz etkisi olduğu tespit edilenler derhal imha edilir; herhangi 
bir olumsuz etkisi tespit edilmeyenlerin ise mülkiyeti kamuya geçirilir. Bu 
fıkra uyarınca Bakanlıkça alınacak tedbirlerle ilgili yapılan masraflar ve diğer 
giderler, kusur ve sorumlulukları dikkate alınarak ilgililerden tahsil 
edilir. 
             (3) 
İzlenebilirliğin sağlanması amacıyla, GDO ve ürünlerinin ülkeye girişi ve 
dolaşımında, Bakanlığa beyanda bulunulması, gerekli kayıtların tutulması, 
kararın bir örneğinin bulundurulması ve etiketleme kurallarına uyulması 
zorunludur. Her bir GDO ve ürününe ayırt edici kimlik verilerek kayıt altına 
alınır. Kayıt altına alınan GDO ve ürünlerine ilişkin belgelerin yirmi yıl 
süreyle saklanması zorunludur. 
             (4) 
Herhangi bir ürünün Bakanlık tarafından belirlenen eşik değerin üzerinde GDO ve 
ürünlerini içermesi halinde; etikette, GDO içerdiğinin açıkça belirtilmesi 
zorunludur. 
             (5) 
İlgililer, GDO ve ürünleriyle ilgili olarak yeni bir risk ya da risk şüphesini 
öğrendiği takdirde durumu derhal Bakanlığa bildirmek ve tedbir almakla 
yükümlüdür. 
             (6) 
İlgililer; GDO ve ürünlerinin piyasaya sürülmesi sırasında alıcıları muamele, 
işleme, taşıma, saklama ve diğer işlemlere ilişkin kararda yer alan güvenlik 
kuralları ve tedbirleri hakkında bilgilendirmekle 
yükümlüdür. 
             (7) Bu 
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle 
düzenlenir. 
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 
Bakanlığın Görev ve Yetkileri 
ile 
Kurul ve 
Komiteler 
             Bakanlığın görev ve yetkileri 
 
             MADDE 8 – (1) Bakanlığın görev ve yetkileri 
şunlardır: 
             a) 
Kurula uygun çalışma koşullarını sağlamak ve Kurulun sekretarya hizmetlerini 
yürütmek. 
             b) 
Kurulca talep edilen bilgi ve belgeleri temin etmek, istenen araştırma, deneme, 
kontrol ve denetlemeleri yaparak veya yaptırarak sonuçlarını Kurula bildirmek. 
 
             c) Bu 
Kanunda belirtilen iş ve işlemlerin uygulanması, istenmeyen GDO bulaşıklarının 
engellenmesi, izlenmesi, kontrolü ve denetimini sağlamak. 
             ç) 
Gerek görülmesi halinde GDO ve ürünleri ile ilgili çalışmalar yapmak için gerçek 
veya tüzel kişileri yetkilendirmek, yetkilendirilen bu gerçek veya tüzel 
kişileri denetlemek ve bunlara ilişkin usul ve esasları 
düzenlemek. 
             d) 
Ülkesel biyolojik çeşitlilik ve genetik kaynakların korunması ve sürdürülebilir 
kullanımı için strateji geliştirmek, uygulamak veya uygulanmasını 
sağlamak. 
             e) 
Biyogüvenlik bilgi değişim mekanizması aracılığıyla 
kamuoyunun GDO ve ürünleri ile ilgili bilgilendirilmesi ve karar alma sürecine 
katılımının sağlanması için gerekli tedbirleri almak. 
             f) 
Kurul ve bilimsel komitelerin faaliyetleri ile ilgili usul ve esasları 
belirlemek. 
             g) GDO 
ve ürünlerinin bu Kanunda düzenlenen haller dışındaki dolaşımını ve kullanımını 
önlemek için, sınır kontrolleri hususunda ilgili kurumlarla iş birliği 
yapmak. 
             ğ) 
İnsan, hayvan ve bitki sağlığı ile çevrenin ve biyolojik çeşitliliğin korunması, 
sürdürülebilirliğinin sağlanması hususunda öngörülemeyen durumlara yönelik acil 
durumlarda uygulanacak yöntem ile acil eylem planlarını hazırlamak ve 
uygulamak. 
             h) 
Kurulun görüşleri doğrultusunda GDO ve ürünlerinin özelliklerine göre eşik 
değerini belirlemek. 
             ı) Bu 
Kanun kapsamındaki ürünler ile GDO’lardan elde edilen 
ürünlerin etiketlenmesine ilişkin usul ve esasları 
belirlemek. 
             (2) 
Bakanlık, gerekli hallerde bu Kanunun uygulanması ile ilgili olarak, diğer 
bakanlıklar ve ilgili kurum ve kuruluşlar ile iş birliği 
yapar. 
             (3) 
GDO ve ürünleri ile bunlara ilişkin her türlü faaliyet sürecinde meydana 
gelebilecek kaza durumunda, çevre, biyolojik çeşitlilik, tarımsal üretim ve 
insan sağlığı üzerinde olabilecek zararların önlenmesine yönelik acil eylem 
planlarının zamanında hazırlanması ve uygulanmasından Bakanlık 
sorumludur. 
             (4) 
Bakanlık; insan, hayvan, bitki sağlığı ile çevrenin ve biyolojik çeşitliliğin 
korunması amacıyla bu Kanun kapsamına giren ürünler hakkında tamamen veya kısmen 
toplatma, mülkiyetin kamuya geçirilmesi, ürünün mahrecine iadesi, faaliyetin 
geçici olarak durdurulması, ürünün imhası, piyasaya arzı, ticareti ve 
işlenmesinin yasaklanması gibi ihtiyati tedbirleri almaya ve her türlü 
düzenlemeyi yapmaya yetkilidir. 
             Biyogüvenlik Kurulu 
             MADDE 9 – (1) GDO ve ürünleri ile ilgili yapılan başvuruların 
değerlendirilmesi ve bu maddede belirtilen diğer görevlerin yürütülmesi için 
Biyogüvenlik Kurulu oluşturulur. 
 
             (2) 
Kurul, Bakanlıkça dört, Çevre ve Orman Bakanlığınca iki, Sağlık Bakanlığınca 
bir, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca bir ve Dış Ticaret Müsteşarlığınca bir üye 
olmak üzere, üç yıllık süre için, ilgili bakanlar tarafından belirlenen toplam 
dokuz üyeden oluşur. Bakanlıkça seçilecek üyelerden birinin üniversite, 
diğerinin ise meslek örgütleri tarafından gösterilen adaylar arasından seçilmesi 
zorunludur. Kurul Başkanı, Bakan tarafından belirlenir. Kurul Başkanı yokluğunda 
yerine vekalet etmek üzere bir üyeyi tayin eder. 
 
             (3) 
Kurul Başkan ve üyeleri en fazla iki dönem için görevlendirilebilir. 
 
             (4) 
Boşalan Kurul Başkanlığı ve üyeliklerine en geç bir ay içerisinde ilgili 
bakanlar tarafından yeni görevlendirme yapılır. 
             (5) 
Kurul üyesi olabilmek için en az lisans düzeyinde yükseköğrenim görmüş olmak ve 
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları 
Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt 
bentlerinde belirtilen şartları taşımak zorunludur. Kurul üyelerinin bu Kanun 
kapsamına giren konularda en az beş yıllık tecrübeye sahip olması şartı 
aranır. 
             (6) 
Kurul Başkan ve üyelerinin görev süreleri dolmadan görevlerine son verilemez. 
Ancak, Kurul Başkanı veya bir üyenin bu görevi yapamayacak derecede hastalık 
veya sakatlık durumunun ortaya çıkması, görevlendirilmeleri için gerekli 
şartları kaybetmeleri ya da bu Kanuna aykırı işlem yaptıklarının tespit edilmesi 
durumunda Bakan tarafından görevine son verilir. 
             (7) 
Kurul Başkan ve üyeleri ile bunların eşleri, evlatlıkları ve ikinci derece dâhil 
kan ve kayın hısımları, Kurulun karar almakla görevli olduğu faaliyet veya 
alanlarla ilgili herhangi bir ticari faaliyette bulunamaz veya sermaye piyasası 
araçlarına sahip olamaz. Bu fıkra hükmüne aykırı davranıldığının tespit edilmesi 
durumunda, bunların üyelikleri Bakan tarafından derhal sona 
erdirilir. 
             (8) 
Kurul Başkan ve üyeleri, görevlerinden ayrılmalarını izleyen üç yıl içinde bu 
Kanunla düzenlenen faaliyet ve alanlardaki özel kuruluşlarda görev alamaz. 
 
             (9) 
Kurulda görev alan üyelere yılda on iki toplantı gününü geçmemek üzere 
katıldıkları her toplantı günü için (5.000) gösterge rakamının memur aylık kat 
sayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda huzur hakkı ödenir. Kurulda görev 
alan üyelere harcırah ödenmesini gerektiren hallerde 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine 
göre en yüksek Devlet memuruna ödenen harcırah esas 
alınır. 
             Biyogüvenlik Kurulunun çalışma 
esasları 
             MADDE 10 – (1) Kurul görevini yaparken bağımsızdır. Hiçbir organ, 
makam, merci ve kişi Kurula emir ve talimat veremez. 
             (2) 
Kurul, Başkanın daveti üzerine gündemli olarak toplanır. Her bir toplantının 
gündemi toplantıdan en az bir hafta önce Kurul Başkanı tarafından hazırlanarak 
Kurul üyelerine bildirilir. Gündemde yer alan maddelerin görüşülmesi 
tamamlanmadığı sürece toplantı sona ermiş sayılmaz.  
             (3) 
Kurul en az yedi üyenin hazır bulunması ile toplanır. Kurul, üyelerden en az 
beşinin aynı yöndeki oyuyla karar alır. Kurul kararı tutanakla tespit edilir ve 
imza altına alınır. 
             (4) 
Geçerli mazereti olmaksızın bir takvim yılında toplam üç toplantıya katılmayan 
üye, bu durumun Kurul kararı ile tespit edilmesi koşuluyla, üyelikten çekilmiş 
sayılır. Toplantıya katılmasına rağmen karşı oy kullanmadığı halde Kurul 
kararlarını süresi içinde imzalamayan veya karşı oy kullandığı halde, karşı oy 
gerekçesini süresi içinde yazmayan Kurul üyeleri, yazılı olarak ikaz edilir. Bu 
durumun bir takvim yılı içinde toplam üç defa tekrar etmesi halinde, ikaz edilen 
üye çekilmiş sayılır. Bu durumun, üyenin katılmadığı üçüncü toplantıda Kurul 
tarafından tespit edilip karara bağlanarak Bakanlığa bildirilmesi 
zorunludur. 
             (5) 
Kurul üyeleri, eşleri, evlatlıkları ve üçüncü derece dâhil kan ve kayın 
hısımlarıyla ilgili konularda müzakere ve oylamaya 
katılamaz. 
             Biyogüvenlik Kurulunun görev ve 
yetkileri 
             MADDE 11 – (1) Kurulun görev ve yetkileri 
şunlardır: 
             a) 
Uzmanlar listesini oluşturmak. 
             b) 
Uzmanlar listesindeki kişilerden seçilen bilimsel komiteleri 
oluşturmak. 
             c) Her 
bir başvuru için uzmanlar listesinden bilimsel komitelerin üyelerini 
seçmek. 
             ç) 
Risk ve sosyo-ekonomik değerlendirme raporlarını 
dikkate alarak Kurul kararlarını oluşturmak.  
             d) 
İzleme raporlarına dayanarak kararın kısmen veya tamamen iptali ile yasaklama, 
toplatma, imha ve benzeri yaptırımlara ilişkin kararlarını Bakanlığa 
sunmak. 
             e) 
Etik komite oluşturmak. 
             Bilimsel komitelerin oluşumu, görev ve 
yetkileri  
             MADDE 12 – (1) Kurul tarafından her bir başvuru için, risk 
değerlendirme komitesi ve sosyo-ekonomik değerlendirme 
komitesi ile ihtiyaca göre diğer bilimsel komiteler oluşturulur. Bu komiteler on 
bir kişiden teşekkül eder. 
             (2) 
Uzmanlar listesi, üniversiteler ve Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma 
Kurumu ile Kurul tarafından gerekli görülen alanlarda çalışanlar arasından 
seçilir.  
             (3) 
Komitelerin görev ve yetkileri şunlardır: 
             a) Bu 
Kanun kapsamında yapılan başvurularda risk değerlendirmesi için sağlanan 
bilgilerin bilimsel yeterliliğini belirlemek. 
             b) 
Test, deney, deneme, analiz ve diğer işlemleri belirlemek, gerekli hallerde ek 
bilgi istemek. 
             c) 
Risk değerlendirme ve sosyo-ekonomik değerlendirme 
raporlarını hazırlamak. 
             ç) 
Karar sonrasında ortaya çıkan veya elde edilen her türlü yeni veri ve bilgiyi 
değerlendirerek bilimsel görüş oluşturmak.  
             d) 
Bilimsel değerlendirmeler yapmak, Kurula bilgi vermek ve rapor 
hazırlamak. 
             (4) 
Komitelerin hazırladıkları bilimsel değerlendirme raporları hizmete özel olup, 
bu raporlar Kurul haricinde hiçbir gerçek ve tüzel kişiye, kuruma ve kuruluşa 
verilemez. Komite üyeleri hukuka aykırı eylemleri dışında hazırladıkları 
bilimsel değerlendirme raporlarından dolayı sorumlu tutulamaz. 
 
             (5) 
Komiteler görevlerini yaparken bağımsızdır. Hiçbir organ, makam, merci ve kişi 
komitelere emir ve talimat veremez. 
             (6) 
Komitelerde görev alan üyelere yılda on iki toplantı gününü geçmemek üzere 
katıldıkları her toplantı günü için uhdesinde kamu görevi bulunanlara (3.000), 
kamu görevi bulunmayanlara ise (5.000) gösterge rakamının memur aylık kat sayısı 
ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda huzur hakkı ödenir. Bilimsel komitede görev 
alan üyelere harcırah ödenmesini gerektiren hallerde 6245 sayılı Harcırah Kanunu 
hükümlerine göre en yüksek Devlet memuruna ödenen harcırah esas 
alınır. 
             (7) 
Davet edildiği halde, bir başvuru ile ilgili en fazla iki toplantıya mazeretsiz 
katılmayan üyenin komite üyeliği düşer. Kurul tarafından yeni bir üye 
belirlenir. 
             Yükümlülük 
             MADDE 13 – (1) Bu Kanun kapsamındaki Bakanlık personeli, Kurul ve 
komite üyeleri, görevlerini yerine getirmeleri sırasında edindikleri gizlilik 
taşıyan her türlü bilgi ve belge ile ticarî sırları, kanunlarla yetkili kılınan 
mercilerden başkasına açıklayamaz, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına 
kullanamaz.  
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 
Hukuki Sorumluluk, 
İdari 
Yaptırımlar ve Ceza Hükümleri 
             Sorumluluğa ilişkin temel ilkeler 
 
             MADDE 14 – (1) GDO ve ürünleri ile ilgili faaliyetlerde bulunanlar, 
bu Kanun kapsamında izin almış olsalar dahi, insan, hayvan ve bitki sağlığı ile 
çevrenin ve biyolojik çeşitliliğin korunması, sürdürülebilirliğinin sağlanmasına 
karşı oluşan zararlardan sorumludur. Bu sorumluluk, GDO ve ürünlerinin, başvuru 
ve kararda yer alan koşulları sağlamadığının anlaşılması durumunda zarar 
oluşmasa dahi geçerlidir.  
             (2) 
GDO’ların kapalı alanda kullanımı ve gıda, yem, işleme 
ve tüketim amacıyla piyasaya sürülmesi, ithalatı ve transit geçişi için izin 
alma zorunluluğu olduğu halde, bu faaliyetleri izinsiz olarak gerçekleştirenler 
ile GDO’ları çevreye serbest bırakanlar ve üretenler 
bu faaliyetler sonucunda meydana gelen her türlü zarardan sorumludur. 
 
             (3) 
Ortaya çıkan bir zararın GDO’lardan kaynaklandığının 
kabul edilebilmesi için, zararın organizmaların sahip olduğu yeni özelliklerden 
veya organizmaların yeniden üretiminden veya değiştirilmesinden ya da 
organizmaların değiştirilmiş materyalinin başka organizmalara geçişinden 
kaynaklanması gerekir. Zararlardan kaynaklanan sorumluluğun tespitinde; 
zararların tarım, orman, gıda ve yem ürünlerinin içindeki genetik değişiklikten 
kaynaklanmış olup olmadığı göz önünde tutulur. 
             (4) 
Her ne amaçla olursa olsun piyasaya sürülmüş GDO ve ürünlerini karar koşullarına 
uygun olmayan bir şekilde muameleye tabi tutmak suretiyle veya başka bir yolla 
zararın ortaya çıkmasına ya da sonuçlarının ağırlaşmasına sebep olanlarla 
bunları ticari olarak üretenler, işleyenler, dağıtanlar ve pazarlayanlar bu 
zararlardan müteselsilen 
sorumludur. 
             (5) 
GDO ve ürünlerini piyasaya süren, ticari olarak işleyen, dağıtan ve 
pazarlayanlar meydana gelebilecek zararlar ve bunlara ilişkin sorumluluklar 
hakkında birbirlerini bilgilendirmek zorundadır. 
             (6) 
GDO’ları muameleye tabi tutanlar, muamele nedeniyle 
çevrede zararın meydana gelmemesi veya meydana gelen zararın sonuçlarının 
ağırlaşmaması için risk değerlendirmesine göre belirlenen tedbirlerin 
masraflarını karşılamakla yükümlüdür. Sorumlular, çevrenin zarar görmüş veya 
tahrip olmuş unsurlarının eski haline getirilmesi veya aynı değerdeki unsurların 
yerine konulması için gerekli masrafları da karşılar. 
             (7) 
GDO ve ürünlerinin neden olduğu zararların tazmin edilmesini talep hakkı, zarar 
görenin, zarardan veya zarar vereni öğrenmesinden itibaren iki yıl ve her 
halükarda zararı doğuran olayın meydana gelmesinden itibaren yirmi yıl sonra 
düşer.  
             (8) 
Zararın sel, dolu, heyelan, deprem gibi tabii afetlerden veya zarar görenin ya 
da üçüncü kişinin ağır kusurundan kaynaklandığının tespit edilmesi halinde 
sorumluluk hükümleri uygulanmaz.  
             Ceza hükümleri  
             MADDE 15 – (1) GDO ve ürünlerini bu Kanun hükümlerine aykırı olarak 
ithal eden, üreten veya çevreye serbest bırakan kişi, beş yıldan on iki yıla 
kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. 
 
             (2) Bu 
Kanunda belirlenen esaslar çerçevesinde ithal edilen veya işlenen GDO’ları veya GDO ve ürünlerini, ithal izninde belirlenen 
amaç ve alan dışında kullanan, satışa arz eden, satan veya devreden ya da bu 
özelliğini bilerek ve ticari amaçla satın alan, kabul eden, nakleden veya 
bulunduran kişi, dört yıldan dokuz yıla kadar hapis ve yedi bin güne kadar adli 
para cezası ile cezalandırılır.  
             (3) Bu 
Kanunda belirlenen esaslar çerçevesinde ithal edilen veya işlenen GDO’lardan elde edilen ürünleri, ithal izninde belirlenen 
amaç ve alan dışında kullanan, satışa arz eden, satan veya devreden ya da bu 
özelliğini bilerek ve ticari amaçla satın alan, kabul eden, nakleden veya 
bulunduran kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para 
cezası ile cezalandırılır.  
             (4) 
Yalan beyanda bulunarak bu Kanun hükümlerine göre alınması gereken ithal veya 
işleme iznini alan kişi, fiili daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç 
oluşturmadığı takdirde, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile 
cezalandırılır. Bu izne dayalı olarak GDO’ların, GDO 
ve ürünlerinin veya GDO’lardan elde edilen ürünlerin 
ithal edilmesi, işlenmesi, kullanılması, satışa arz edilmesi, satılması, 
devredilmesi, kabul edilmesi, nakledilmesi veya bulundurulması halinde, ayrıca 
yukarıdaki fıkralardaki hükümlere göre cezaya hükmolunur.  
             (5) Bu 
maddede yer alan suçların bir tüzel kişinin faaliyeti çerçevesinde ve yararına 
olarak işlenmesi halinde, bu tüzel kişiye yüz bin Türk Lirasından iki yüz bin 
Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir ve ayrıca tüzel kişi hakkında 
bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.  
             (6) Bu 
Kanunun 7 nci maddesinde düzenlenen yükümlülükleri 
yerine getirmeyen başvuru sahiplerine, fiilleri suç oluşturmadığı takdirde, her 
bir yükümlülük ihlali dolayısıyla on bin Türk Lirasından otuz bin Türk Lirasına 
kadar idari para cezası verilir. 
             (7) 
GDO ve ürünlerini bu Kanun hükümlerine aykırı olarak kapalı alanda kullananlara, 
fiilleri suç oluşturmadığı takdirde, on bin Türk Lirası idari para cezası 
verilir.  
             (8) 9 
uncu maddenin sekizinci fıkrası hükmüne uymayanlar hakkında 2/10/1981 tarihli ve 2531 sayılı Kamu Görevlerinden 
Ayrılanların Yapamayacakları İşler Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinde belirtilen 
cezalar uygulanır.  
             (9) 
Beşinci fıkra hükmüne göre idari para cezasına karar vermeye davaya bakan 
mahkeme, altıncı ve yedinci fıkralar hükümlerine göre idari para cezasına karar 
vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir. Bu Kanuna göre verilen idari para 
cezaları tebliğinden itibaren bir ay içerisinde ödenir. 
BEŞİNCİ BÖLÜM 
Yönetmelik ve Son 
Hükümler 
             Yönetmelik 
             MADDE 16 – (1) Bu Kanunun uygulanması ile ilgili usul ve esasları 
düzenleyen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç üç ay 
içerisinde Bakanlık tarafından çıkarılır.  
             Yürürlük 
             MADDE 17 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe 
girer. 
             Yürütme 
             MADDE 18 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu 
yürütür. 
25/3/2010 | ||
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
 
 
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder